Bedrijfscultuur

By in
863

Waaruit bestaat een bedrijfscultuur (soms zelfs afdelingscultuur) eigenlijk? In mijn ogen is een bedrijfscultuur een samenspel van geschreven- en ongeschreven regels die bepaald wordt door (sociale)kaders, gemeenschappelijkheid en richting. 

Goed voorbeeld doet goed volgen” en “soort zoekt soort” Twee uitspraken die in mijn ogen betrekking hebben op een bedrijfscultuur. De eerste in positieve zin en de tweede heeft vaak een meer beperkend karakter. Op de eerste uitspraak ga ik vandaag in op de tweede zal ik binnenkort ingaan.

Een leider moet ten alle tijden het goede voorbeeld geven en hier heel consequent in zijn. Ik heb jaren geleden een keer tegen een van mijn toenmalige teamleden een grap gemaakt over het niet toekennen van zijn verlof. De rapen waren gaar. Ik nam op dat moment aan dat hij door mijn manier van doen wel op zou merken dat ik een grap maakte. Niets was minder waar, ik heb zelf zijn (bijzonder) boze vrouw aan de lijn gehad. En terecht.

Als de manager van een afdeling het goede voorbeeld al niet geeft, waarom zouden de andere teamleden dit dan wel doen? Dit is een heel logisch gegeven, maar waarom houden een heleboel mensen zich hier toch niet aan? Veel mensen verwarren in mijn ogen vaak zakelijk transparant zijn met onaardig zijn. Je eigen gedrag aanpassen aan die van het collectief is gevoelsmatig veilig en de weg van de minste weerstand. Het probleem zit hem er dan ook in dat de sociale en bedrijfsmatige kaders bewaken vaak helemaal niet leuk is aangezien jij als leidinggevende met je nek boven het maaiveld uitkomt en jezelf gevoelsmatig buiten de groep plaatst. Dit gevoel zal op termijn verdwijnen aangezien de sociale kaders door iedereen gedragen zullen worden en dus gemeenschappelijke bewaking van de gedragscode.

En wat is de hoeveelheid tijd die men wil investeren in mensen die door houding en gedrag blijven aangeven dat zij zich niet optimaal in willen zetten. Vaak wordt dit negatieve gedrag niet ontmoedigd maar zelfs genegeerd door de desbetreffende manager. Dit resulteert in een aantal zaken die niet bijdragen aan de sterkte van het team. Zoals : Voorbeeld gedrag wordt niet gestimuleerd, de sfeer in de groep zal niet optimaal zijn aangezien er irritatie zal ontstaan bij mensen die wel willen presteren en negatief bedrag niet gecorrigeerd zien worden. Dit probleem zal niet uit zichzelf weggaan door het te negeren. In dergelijke gevallen, wanneer de balans tussen rechten en plichten zoek is, zal er een duidelijk signaal gegeven moeten worden door een dergelijk negatief element weg te nemen. Dit zijn natuurlijk geen fijne momenten, maar wel essentiële acties. Je zal zien dat een afdeling of bedrijf van een dergelijke actie opleeft. De sociale kaders zijn weer iets duidelijke neergezet. Hier zijn natuurlijk ook gradaties in.

In een ideale situatie heerst er binnen een bedrijf zo’n open, positieve en professionele sfeer dat alle collega’s elkaar aanspreken over zaken die zich in het grijze gebied van de sociale kaders vallen.

Maak jij aan jouw collega’s al duidelijk hoe jij over jullie bedrijfscultuur denkt en wat jou hieraan wel of niet bevalt?  Je bent onderdeel van deze bedrijfscultuur, dus waarom zou je deze niet mede bepalen?

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.